Din dag

precis så som du vill ha den

Personlig assistans

Vår verksamhet präglas av kunskap och kvalitet samt vår strävan att våra kunder ska få sin dag precis som de vill ha den.

RO Omsorg Assistans startade sin verksamhet 2010 som ett initiativ från en grupp föräldrar som önskade något nytt, annorlunda och tryggt för sina vuxna barn som hade rätt till insatser genom LSS. Idén utvecklades till våra kollektivboenden. RO Omsorg Assistans värdegrund, kunskap och kvalitet, tillsammans med att vi är nära våra kunder har sedan dess genomsyrat all vår assistansverksamhet.

RO Omsorg Assistans har idag sitt huvudkontor i Täby. Hos oss arbetar vår operativa chef, enhetschefer och samordnare nära våra kunder, deras arbetsledare och assistenter.

Våra ca 300 medarbetare arbetar alla med målsättningen att skapa kundens dag precis som kunden vill ha den.

Vår ambition är att ständigt bli bättre som assistansutförare och arbetsgivare.

Idag bedriver RO Omsorg Assistans AB även verksamheter inom avlösning och ledsagning, hushållsnära tjänster och utbildning.

Kund

Att välja eller byta assistansanordnare kan ibland kännas krångligt och omständligt. Det finns mycket att tänka på, lagar att förhålla sig till och kontakter med myndigheter som behöver tas. Så behöver det inte vara. Vi gör det enkelt för dig.

Att bli kund hos oss

1. Första kontakten

Du kanske tror att du är assistansberättigad? Eller funderar du på att byta assistansanordnare? Har du frågor kring LSS? Du är välkommen att kontakta oss. När du kontaktar oss bokar vi ett möte där vi träffas i lugn och ro, oavsett var du bor eller var du vill träffas. Vi lär känna dig och får höra om dina behov, krav och förväntningar kring utförandet av din assistans. Under mötet kommer du att få möjlighet att lära känna oss och hur vi jobbar.

Mötet är självklart kostnadsfritt och inte bindande. Vill du ha hjälp att ansöka om personlig assistans hjälper vi dig med din ansökan.

2. Vi ger information

I nästa steg sammanställer vi de möjligheter, krav och behov som framkommit vid vårt samtal och presenterar en utförandeplan för dig. Denna plan är justerbar under hela tiden du är kund hos oss och vi anpassar och förändrar den efter dina behov och önskemål.

3. Du bestämmer

Beslutet är ditt. Om du finner RO attraktivt och beslutar dig för att välja oss som din assistansanordnare tar vi hand om det praktiska. Det innebär att vi erbjuder dig möjligheten att RO tar alla kontakter med tidigare anordnare, Försäkringskassan och hjälp med annat administrativt inför uppstarten.

4. Sedan så…

  1. Du får en personlig kontaktperson, en enhetschef, som tar hand om allt som rör din assistans. Ett uppstartsmöte bokas in där din enhetschef går igenom en genomförandeplan tillsammans med dig. Där har du möjlighet att forma din assistans som du vill ha den!

  2. Assistenter anställs. Vilka assistenter du anställer väljer du själv men vi hjälper dig i hela rekryteringsprocessen. Oavsett om det gäller nyrekrytering eller anställning av assistenter som redan jobbar hos dig. Du utser även en arbetsledare som, vare sig du själv väljer att vara arbetsledare eller utser någon i din personalgrupp, får en ordentlig utbildning av personal på RO Omsorg Assistans AB huvudkontor, innan assistansens uppstart.

5. … arbetet fortsätter kontinuerligt.

På ROs huvudkontor finns vi sedan tillgängliga för alla typer av assistansfrågor. Det kan vara frågor kring ditt beslut, rekrytering eller kvaliteten i assistansen. Din enhetschef kommer efter några veckor efter att du blivit kund, att följa upp för att säkerställa att vi håller en god kvalitet i assistansen och att vi lever upp till dina förväntningar och önskemål.

Kollektivboende

Våra kollektivboenden startade då några anhöriga kom till oss och frågade hur deras multihandikappade anhöriga skulle kunna leva tillsammans i ett kollektiv. Vi startade då ett assistansbolag, och ett kollektivboende.

Som en av våra anhöriga sa ” Margretelund kollektivboende är en alternativ familj”. Det tog mindre än ett år innan en ny grupp anhöriga kontaktade oss och undrade om vi kunde starta ännu ett kollektivboende för personer med personlig assistans.

Idag driver vi två kollektivboenden i Österåkers kommun, norr om Stockholm. Det som utmärker våra kollektivboenden, förutom en härlig miljö, är att vi har lyckats tillgodose kunders önskemål om att ha assistans och samtidigt få bo tillsammans med andra. Observera att det endast är personer som har beviljade insatser genom LSS som har möjlighet att ställa sig i kö för våra kollektivboenden.

Är du intresserad av att höra mer, vill besöka våra kollektivboenden eller ställa dig i kö? Kontakta oss!

Personlig assistans på RO

RO Omsorg Assistans personal har hög kompetens. Majoriteten har mångårig erfarenhet inom vård och omsorg och flera är undersköterskor eller motsvarande.

En trygg och välmående personal ökar tryggheten för våra kunder. Därför erbjuder vi dig:

  • En arbetsledare som alltid finns nära till hands och kan svara på frågor. Vid behov finns det en chef i beredskap att komma i kontakt med.
  • Vårt kollektivavtal som ger dig marknadsmässig lön, försäkringsskydd, pensionsavsättningar och goda semestervillkor. Vi är medlemmar i Vårdföretagarna.
  • Möjlighet till företagshälsovård
  • Friskvårdsbidrag

Tillsammans med dig, ser vi till att din kunds dag blir precis som hen vill ha den. 

Tveka inte att skicka in din ansökan redan idag! 

Våra medarbetare

Danielle Svensson
ENHETSCHEF,
RO OMSORG ASSISTANS AB

danielle.svensson@roomsorg.se

070-092 16 94

Sara Kjernholm
Avdelningschef ekonomi,
RO Omsorg AB

sara.kjernholm@roomsorg.se

070-754 44 03

Fariba Setayesh
Områdesansvarig,
RO Omsorg Assistans AB

fariba.setayesh@roomsorg.se

070-552 22 97

Sara Thorén Mansour
Områdesansvarig,
RO Omsorg Assistans AB

sara.thoren@roomsorg.se

070-092 16 96

Kontakt

Vid frågor om Personlig Assistans

  08-540 230 99

  administration@roomsorg.se

Ditt namn

Din e-post

Ditt telefonnummer

Ditt meddelande

Jag önskar

Kalender
Synpunkter/Klagomål